یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

در يادداشتي به قلم دکتر يزدانيان، تاکيد شد:

‌ظرفيت‌هاي فضاي مجازي در مقابله با هتاکان به مقدسات

وحيد يزدانيان

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱:۰۰


مي‌توان پيش بيني کرد که با توجه به واکنش مسلمانان در برخورد با هتاکان به مقدسات اسلامي در فضاي واقعي، آنان دير يا زود به دنبال بهره گيري از ويژگي هاي اين فضا براي لطمه زدن به مقدسات اسلامي باشند. هوشياري فعالان رسانه‌هاي مجازي (نه تنها در ايران بلکه در سرتاسر جهان) مي‌تواند اين تلاش‌هاي موهوم را با شکست مواجه سازد...

وايمکس نيوز - وحيد يزدانيان سرپرست پژوهشکده‌ي سياستگذاري و مطالعات راهبردي پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات: چندسالي که رفتار سخيف اهانت و جسارت به مقدسات اسلامي در جهان ابراز شده است و هر ازگاهي خبري از نشر کتاب يا درج کاريکاتوري اهانت بار، فضاي اجتماعي را ملتهب مي‌سازد و دل آزاديخواهان و عدالت طلبان جهان را به درد مي آورد.

در اين زنجيره شوم چند نکته اي هست که توجه به آن خالي از لطف نيست؛

1- شکست موج اول: پس از اقدام موهن سلمان رشدي مرتد در جسارت به اسلام و ساحت نبي مکرم (ص)، جميع امت اسلامي، علما، انديشمندان جهان اسلام و در راس آنها امام خميني (ره) با دقت نظر عليه اين اقدام موضعگيري کردند. شايد کمتر کسي در آن سال‌ها مي‌توانست پيش بيني کند که دليل اصلي واکنش قاطع امت اسلام به آن فتنه چه بوده است؛ ليکن اکنون به راحتي مي‌توان گفت اسلام هراسان و اسلام ستيزان مي‌دانستند که آنان ريشه‌هاي حق طلبي را در بين امت اسلام شناسائي کرده‌اند و مي‌خواهند در قالب داستان نويسي و از طريق ارتباط با بدنه‌ي انديشمندان جهان در قالب رمان‌هاي شنيع و به صورت پيوسته تيشه به همين ريشه‌هاي حق طلبي بزنند؛ بنابراين لازم بود در همان گام نخست با سناريوي انها برخورد شود تا به خيال خام خود نتوانند اذهان جهانيان را بيشتر آلوده سازند. اين واکنش باعث شد تا داستان نويسان گزافه‌گو و قصاصون خناس نتوانند با هدف ارتباط با لايه‌هاي نخبگان جهان، دست به نگارش اينچنين هجوياتي عليه مقدسات اسلامي بزنند و اين شجره‌ي ملعونه به سرعت خشکيده شد.

2- شکست موج دوم: در مقطعي ديگر از زمان و چند سال قبل، دستگاه‌هاي رسانه‌اي وابسته به جبهه‌ي استکبار (که غالبا ظاهري فريبنده و در باطن خواسته يا ناخواسته، ماهيتي صهيونيستي دارند و در پي القاي يک فرهنگ واحد جهاني و فريبنده هستند)، به دنبال موج آفريني تبليغاتي عليه پيامبر اسلام (ص) و ايجاد ارتباط سطحي و تبليغاتي با لايه‌هاي نخبگاني بودند که در آن زمان نيز رهبري انقلاب حضرت آيت ا.. خامنه‌اي با مزين نمودن سالي به نام پيامبر اعظم (ص) موجي بسيار بزرگتر را به هدف نشان دادن عظمت جايگاه پيامبر اسلام (ص) ايجاد نمودند که موجک‌هاي کثيف و اهانت بار را در هم کوبيد. برگزاري کنفرانس‌هاي متعدد با حضور انديشمنداني از کشورهاي مختلف جهان، چاپ و نشر آثاري با مضمون ارائه‌ي ابعاد مختلف شخصيتي پيامبر (ص) و اقدامات فراواني از اين دست، به ايجاد و شکل گيري اين موج عظيم کمک کرد.

3- با شکست موج هاي اول و دوم اهانت، اکنون چندي است که موج سوم به راه افتاده است که مخاطبان آن ديگر لايه‌هاي نخبگان جوامع نيستند؛ چرا که به خوبي و حتي در مذاکره با نخبگان و خردمندان غربي مي‌توان دريافت که آنها نيز به شکست نظريه‌هاي ليبرال دمکراسي باور آورده‌اند و کمابيش به توطئه‌ها و دروغ گوئي هاي صهيونيسم عليه اسلام و حتي عليه همه‌ي انسان‌ها با هر عقيده و مسلکي، البته غيرصهيونيست پي برده‌اند. پس اکنون اين توطئه گران از يک سو با حمايت از فعاليت‌هاي تروريستي و تندروانه که جايگاهي در فرهنگ اصيل اسلامي ندارند زمينه را براي ترويج اسلام هراسي در بين عوام جامعه غرب فراهم ساخته‌اند و از سوي ديگر همين لايه‌هاي غير نخبگان و عامه را هدف محصولات غيرفرهنگي و زهرآلود خود (نظير کاريکاتورها) قرار داده‌اند. هدف اصلي از کاريکاتور، بيان موضوعات با روش‌هاي تصويري، غير عميق و آني به مخاطبان است. به عبارت ديگر مولفه‌ي سرعت انتقال مفاهيم بدون نياز به انديشيدن طولاني مدت در دستور کار هتاکان قرار گرفته است.

4-  همين جاست که موضوع ارتباطات و فناوري اطلاعات اهميت فراوان پيدا مي کند. آنچه اين مقوله را به عنوان ابزاري جهت انتقال اطلاعات، ممتاز و برجسته مي سازد، سرعت انتقال و فراگيري است. برقراري ارتباط در قالب‌هاي تصويري، بهره گيري از سکوهاي نرم افزاري، سرعت تبادل اطلاعات بالا، امکان بازنشر به دفعات زياد و نهايتاً ترسيم يک واقعيت مجازي (Virtual Reality)؛ همگي جزء ويژگي‌هاي زيست بوم مجازي محسوب مي شود. مي‌توان پيش بيني کرد که با توجه به واکنش مسلمانان در برخورد با هتاکان به مقدسات اسلامي در فضاي واقعي، آنان دير يا زود به دنبال بهره گيري از ويژگي هاي اين فضا براي لطمه زدن به مقدسات اسلامي باشند. هوشياري فعالان رسانه‌هاي مجازي (نه تنها در ايران بلکه در سرتاسر جهان) مي‌تواند اين تلاش‌هاي موهوم را با شکست مواجه سازد. جلوگيري سازمان يافته و غيرسازمان يافته از بازنشر مطالب موهن و توليد محتواي اسلامي (در قالب هاي مختلف نرم افزاري) مي تواند گامي مهم در اين جهت تلقي شود.

5- مقابله با فتنه ها در هر زمان تا حد زيادي مديون به صحنه آمدن اقشار مختلف مردم است. اين اقشار در فضاي حقيقي در قالب نهادهاي خودجوش و اصيل مردمي نظير بسيج مستضعفين شکل مي‌گيرند که نقشي غير قابل انکار در حراست و حفاظت از دستاوردهاي نظام اسلامي دارند. جهاد در عرصه‌ي فضاي مجازي بسيار گسترده تر و عميق تر از جهاد در فضاي حقيقي است و اين جهاد، هم نيازمند بصيرت بيشتر و هم نيازمند سربازان بيشتر از سرتا سر جهان است. به عبارت ديگر هر جا که شبکه‌اي باشد بايد اثري و ردپايي از انديشمندان و آزاديخواهان عدالت طلب اين عرصه نيز وجود داشته باشد؛ بدين جهت حمايت از گسترش و نيز تشکيل نهادها و انجمن هاي عدالتخواه و راستين اسلام گرا با قرائت اسلام ناب محمدي (ص) در فضاي مجازي و حمايت از اين نهادها نيز مي‌تواند گامي مهم در جهت غلبه بر فتنه‌هاي فعلي و آتي دشمنان باشد. انشاا...

 

منبع : سيتنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو